Patronen vergroten / verkleinen

Ik doe het regelmatig, patronen aanpassen. Meestal is het van moetes, omdat mijn smalle kinders niets zijn met standaardmaten. Want dat is voor mij hét voordeel van zelf kleding fabriceren; je kan het zo maken dat het zit als gegoten. Ooit deed ik maar wat, met de losse pols. Maar dan leerde ik een truckje, zo simpel dat ik toch wat op mezelf vloekte dat ik daar niet gewoon aan gedacht had.

De Jacob, dat was niet van moetes, maar van willen. De jongste past, ondanks zijn anderhalf jaar, nog maar net in maatje 80. 2 maten kleiner dan de kleinste maat waarin de Jacob verscheen. Ik zuchtte opgelucht toen ik dat zag, want tot 2 maten kan je met dit truckje aanpassen. Als je nog verder wil verkleinen of vergroten, komen er weer allerlei technische toestanden (lees wiskunde) bij kijken dus daar waag ik me liever niet aan.

Alé, hier is het dan:

Eigenlijk is 't wreed simpel: je houdt gewoon evenveel afstand tussen de lijnen als bij de andere maten. Hierboven poepsimpel, en gewoon losjes met de lat getekend.

 Deze is al wat moeilijker, en hier komt dan ook het truckje kijken: trek gewoon een lijntje doorheen de hoeken, en zet een punt op dezelfde afstand tussen de hoeken. En dan gewoon de hoeken verbinden.

 Eigenlijk komt het gewoon steeds op hetzelfde neer, best werk je wel maat per maat, want bij zo'n toestanden zorgt dit anders alleen maar voor verwarring. Je meet dan steeds af van de vorige maat.

En ook alle andere patroonaanwijzingen neem je op dezelfde manier over.

Veel succes!


7 opmerkingen:

  1. Merci merci! Die lijn in de hoeken trekken gaat het hem doen volgende keer. Dat ik daar zelf niet aan gedacht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een super interessante informatie!! Dat gaat hier nog vaak van pas komen!
    Die moeilijke snap ik nog niet goed, heb dan ook nog bijna geen ervaring met patroonlezen. Wat een trukje! Ik denk dat het met een geodriehoek ook wel moet lukken, niet? (alleen wat meer werk waarschijnlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat dat zo simpel was. Gaat dat at ook voor groter maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk!
    ik vraag me alleen af hoe ik een patroon dan moet vergroten als ik maar 1 lijn heb (dus het patroon van 1 maatje)...

    misschien kan jij mij daar ook mee helpen :-)

    groetjes
    NEL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in principe zou je dan kunnen kijken naar gelijkaardige patronen en op dezelfde afstand tussen de lijnen een maatje groter tekenen. Wat gemakkelijker is maar minder juist, is gewoon meer naad knippen. Dit kan je wel doen voor één maatje groter. Voor één maatje kleiner knip ik ook wel eens zonder naad. Als je meerdere maatjes groter of kleiner wil, komt er veel tekenwerk aan te pas ;-)

      Verwijderen