Dé Weekender

Met het pinksterweekend trek ik naar Madrid. Enkele jaren geleden verloor ik mijn hart aan deze stad, en ik ben blij dat ik er nogmaals enkele dagen kan vertoeven. Tips - stoffen en fournituren maar zeker ook andere - zijn altijd welkom! 

We vliegen met alleen handbagage, en daar kwam de uitdaging aan: ik had besloten om zelf een handbagagetas te maken. Aangezien ik een groentje ben wanneer het aankomt op het maken van tassen, begon een enorme speurtocht op het wijde web naar een geschikt patroon. Helaas bleek de keuze beperkt. Er was de Urban Jungle Bag, een gratis patroon maar moest wel vergroot worden. En er was de Amy Butler Weekender Travel Bag, betalend maar wel ideaal van afmetingen. En schoon van model!

Amy's exemplaren van deze tassen zijn niet wow, naar mijn bescheiden mening (alleen al het niet doorlopen van haar stofpatroon doet me huiveren), maar online kan je wel enkele pareltjes spotten. Ik las veel ervaringen met het maken van de Weekender, en bestelde dan het patroon online bij Marutska. In afwachting voorzag ik me van alle materialen. Op Amy's website kan je immers al de benodigdheden-lijst vinden. De benamingen voor alle verstevigingsmaterialen leken echter wel Chinees, en ik vond niet meteen verduidelijking op het web. Ten einde raad vroeg ik oppersjakochenmadame Eloleo om advies. Diezelfde dag nog mailde zij mij terug. Ik trok naar Aters en schafte mij ter versteviging enkel en alleen de befaamde H640 aan, aangezien ik canvas van Ikea ging gebruiken. Marutska leverde een uitstekende service, want 2 dagen later vond ik het patroon al in de brievenbus. (uiteindelijk bleek op het patroon een link te staan naar haar 'international interfacings chart', wel handig maar te laat dus)

De eerste twee dagen spendeerde ik aan het aandachtig lezen en herlezen van het patroon, alé, 't is te zeggen, tussen alle andere bezigheden door. Dag 3 voelde ik me zelfzeker genoeg om de schaar in de stof te zetten. En daarna begon ik er maar aan, want ik had een deadline. En ik had bij velen gelezen dat ze er een maand over gedaan hadden om het ding ineen te zetten. Een maand met enkele periodes van 'het ding van pure colère aan de kant te zwieren' weliswaar. Uiteindelijk viel het in elkaar zetten al bij al goed mee, mijn simpel Singertje kon alle dikke stoflagen aan. En zie hier het resultaat: 
 Hij lijkt scheef te staan, maar dat is gezichtsbedrog. Ineengezakt is hij wel, maar er zit dan ook niets in. Ik vind dat hij best stevig staat met enkel die H640. 

 de zijkant

de bovenkant

Bedenkingen van anderen deden mij een aantal dingen veranderen. Zo maakte ik de handvatten langer zodat ik de tas over mijn schouder kan dragen, en verstevigde ik de bevestiging: 

De hulplijntjes staan er nog. 

Ook maakte ik nog zakken binnenin, want dat voorzag het patroon niet (terwijl zakken langs binnen mij toch veel handiger lijken dan buitenzakken). 

De binnenzakken zijn niet gevoerd of verstevigd omdat er al heel veel lagen te doorstikken zijn, met gewone katoen zou ik dat wel doen. 

Tot daar het 'rozengeur en maneschijn'-verhaal. Tot tranen heeft deze Weekender mij niet kunnen bewegen, maar er was wel teleurstelling in Amy Butler. Haar tassen zien er altijd zo mooi uit, maar ik vind dat deze werkbeschrijving de lat voor de afwerking wel heel laag legt. Zo stelt zij voor om de paspel, waar de twee uiteinden bij elkaar komen, schuin over elkaar te laten lopen. Terwijl dat toch veel mooier kan: 


Ook laat zij de paspel van de voorzakken tot helemaal aan de rand doorlopen, waardoor je daar nog eens over moet stikken bij het bevestigen van de voorpanden en de zijpand. Ik knipte de draad uit de paspel waar de naadwaarde begon, waardoor in de naad 'lege' paspel zit. Veel gemakkelijker om te naaien, zeker met die dikke paspel (met touw van 0,5cm diameter).

Wat ik de volgende keer (ja hoor, die komt er zeker) ook anders zou aanpakken, is de voering. Zij gebruikt dezelfde afmetingen, maar uiteindelijk moet je dat met 2cm naad aan elkaar stikken. Geen sinecure, zeker met de H640 en canvas:
De voering 'frommelt' dus wel een beetje in de hoeken. Volgende keer knip ik de voering dus 1cm kleiner, waardoor je alles maar op 1cm naad in elkaar moet zetten. Gaat me een hoop frustratie besparen.

Verder zou ik ook de grote buitenzakken van een magnetische sluiting voorzien, want nu vallen ze wat open, niet zo praktisch om spulletjes in weg te bergen. En ik zou vanbinnen nog een ritszakje voorzien in de voering, altijd handig voor reisdocumenten of zo lijkt me.

Besluit: mooie tas en ik ga hem zeker nog eens maken, maar met nog een heel deel aanpassingen!




6 opmerkingen:

  1. Wat jij toch allemaal kan, ongelofelijk!!! Zelfs beter en mooier dan de ontwerpster!
    Enne, alvast heel veel plezier in Madrid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er van overtuigd dat Amy Butler dat véél beter kan dan ik, alleen spijtig dat ze op de werkbeschrijving geen mooie afwerkingsmanier voor een aantal dingen meegeeft. Ik vermoed dat het veel te maken heeft met het formaat van het papier waar alles op moet kunnen, wel jammer. Maar met een beetje naaiervaring los je dat allemaal zelf wel op. Ik had best wel veel schrik om er aan te beginnen, maar het valt heel goed mee.

      Verwijderen
  2. Hallo, je reageerde al eerder op mijn blog: http://mollietje.blogspot.be betreft deze weekender bag. Ik ben gaan kijken op de site van marutska.nl, maar heb hem niet meer gevonden. Waar heb je hem precies gevonden? misschien kijk ik wel verkeerd (zou me eigenlijk niet verwonderen :s).

    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik zie hem er ook niet meer tussen staan, misschien is het uitverkocht? Je kan haar eventueel een mailtje sturen om te vragen of het patroon nog verkrijgbaar is bij haar, maar hier is hij ook nog te vinden: http://www.quiltenhobby.nl/Amy-Butler-Weekender-Travel-Bag/nl
      Succes, en laat maar iets weten moest je het patroon toch niet meer te pakken kunnen krijgen.

      Verwijderen
  3. Hey!
    Ik zou graag de weekender maken en vroeg me af of ik met 1.5 m (breedte 1.40) stof toekomt? Is het ook normaal dat het onderste van de zak niet in het patroon opgenomen is alsook de tasoren? Welke afmetingen heb jij hiervoor gebruikt? Sorry voor de vragen, maar het is me niet allemaal even duidelijk... Alvast bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, het is ondertussen helaas al zo lang geleden dat ik deze tas maakte, dat ik me dat echt niet meer herinner. Ik veranderde wel een aantal dingen, maar volgens mij waren er geen fouten met het patroon zelf. Ik heb het patroontje ondertussen uitgeleend, dus ik kan het niet meteen nakijken. Succes!

      Verwijderen