De roze fase

Iedere dochterouder heeft één zekerheid: ooit komt die roze fase er aan. Kato is nooit een meisje-meisje geweest, maar eerder een stoere griet. Met haar fanschap van Angelina Ballerina veranderde dat echter, en werd haar favoriete kleur roze. Tot groot jolijt van mama ;-) Alhoewel ik volgens mijn moeder ook duchtig deelnam aan de roze fase, moet ik er nu niet veel meer van weten. Tot nu toe had Kato 1 roze kledingstuk (of overwegend roze, want er zat ook nog bruin en wit in): een jurkje maat 68. Waar ze - natuurlijk - al lang niet meer in past. Bovenaan op haar verlanglijstje pronkte dus een roze jurk. 

Op 10 maart trok ik dus naar het Stoffenspektakel in Eindhoven met een missie: roze jurkenstof, waar zowel moeder als dochter zich mee kunnen verzoenen. Bij het couponnenkraam vond ik wat ik zocht: een roze stof met kleine witte stipjes én aardbeienplantjes. Gezien haar aarbeienliefde was ik er wel zeker van dat dat goed ging komen. 

De 'oh neen toch niet alweer' sneeuwval van afgelopen woensdag werd gecounterd met een zomers jurkje. Het welbekende patroon uit 'Stof voor durf-het-zelvers' werd nog maar eens bovengehaald. Als recept gebruikte ik hetzelfde als het Angelina Ballerina - kleedje, alleen een maatje groter. En in de kast vond ik nog een groene tricot van hier die er wonderwel goed bij past, én nog een tegengewicht vormt voor al dat roze. 

Dit pakketje ligt straks bij thuiskomst op haar te wachten:



T-shirt Ottobre 6/2010, legging Ottobre 6/2012


Edit: en ze is er content mee! 



Stof voor durf-het-zelvers gebruikt geen beleg maar een heuse voering voor de kleedjes. Omdat ik geen overlock heb en alles zigzaggen maar een rommeltje vind, werk ik het op een andere manier af. Geïnteresseerd? Volg dan even mee: 

Je zet het hele bovenstuk met voering in elkaar, en strijkt dan de voering 0,5 cm om. Bevestig het rokdeel aan het bovenstuk. Dat ziet er dan zo uit: 


Vouw de naad naar boven, richting hals dus, en plooi de voering netjes een paar mm over de naad. Het is heel belangrijk dat de omgevouwen halve cm precies op de naad ligt. Speld zorgvuldig vast. Zo ziet de binnenkant er dan uit: 


En zo de buitenkant: 


Dan stik je, langs de buitenkant, netjes op de naad. Zo zet je op een bijna onzichtbare manier de voering vast op de naad. 


Zo ziet het er dan uit langs buiten: 


En zo langs binnen: proper afgewerkt!


4 opmerkingen:

  1. Die roze fase woedt hier ook in alle hevigheid hoor. Hou m'n blog maar in de gaten, er komt een roze invasie aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi dat kleedje zeg & die kleine prinses ziet r heel gelukkig uit, dat het "zwiert" s dikwijls een vereiste ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weeral blij met haar nieuwe, prachtige jurk!!
    Hier ook een dochter die alles in het roze zou willen, en liefst nog met wat glitter bij. Met haar verjaardag had ze haar kleedje zelf mogen kiezen, helemaal in 't roze.
    En nu ben ik voor haar een roze ballonkleedje aan 't maken tegen het doopfeest van de kleine zus.

    BeantwoordenVerwijderen