Supersnelle draagtasjes: tutorial

Soms Vaak Meestal worden zelfmaak cadeautjes hier nogal last minute gefabriceerd. Voor het laatste feestje voor Kato (dat met de vriendinnetjes) was dat niet anders. Om 8u vanmorgen begon ik eraan, om 9u waren de 3 uitdeelcadeautjes klaar. Van stof kiezen tot strijken. Met tussendoor kind 1 terug te bed leggen, kind 2 op het potje te zetten en kind 3 haar honger te stillen. Laat ons zeggen dat wanneer u goed kan doorwerken, de 3 tasjes op een half uurtje klaar zijn. 

Wat heb je nodig? 
- een A4-papier als patroon (voor een tasje van 18cm bij 24cm)
- stof
- 2 draaglinten per tasje, de mijne waren telkens 30cm lang. 

Werkwijze: 

1. Knip per draagtasje twee rechthoeken uit de stof. Gebruik het A4-papier als patroon. 

2. Leg de 2 rechthoeken met de VERKEERDE kanten op elkaar, speld eventueel en naai 3 kanten toe op 0,5cm. De bovenkant laat je open. 

3. Knip de hoekjes bij en keer. Duw de hoekjes mooi uit.

4. Stik dezelfde naden nogmaals, maar nu op 1cm. Je hebt nu een Engelse naad, waardoor het tasje binnenin mooi afgewerkt is. Keer het tasje nogmaals en duw de hoekjes opnieuw mooi uit. Knip eventueel uitstekende draadjes bij. 

5. Speld de bovenrand met een dubbele omslag. Ik deed twee keer bijna 2cm. Naai nog niet!

6. Bevestig de handvatten door ze eerst bovenop de omslag te leggen, en nadien het uiteinde onder de omslag te plooien. 

7. Naai de omslag vast, zorg dat de handvatten juist liggen. Strijk. Klaar!


Als activiteit liet ik de kinders een fotokadertje versieren, en daar stopten we een foto van de feestvierders in. Kadertje in het tasje, uitdeelcadeautje klaar!


Zo, de feestjes voor dochterlief zitten erop, zaterdag is hun nichtje aan de beurt :-)

Stofjes: uit de stoffenkast

8 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de uitleg! Mooi zo'n Engelse naad. Die ga ik zelf zeker ook gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, die gaat zeker ook hier gemaakt worden!!! bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ik gebruikte brede keperband, echte tassenband is te stevig voor deze kleine tasjes. Ik koop ze op de markt van Breda, de fourniturenkramen op de stoffenspektakels hebben dat ook en bij Veritas is het ook te vinden.

      Verwijderen
  4. Ik heb vanavond het tasje gemaakt en het is redelijk gelukt (naai nog maar een paar weken). Enkel vind ik dat binnenin er nogal 'veel' stof is in de hoekjes maar dat mag ik zeker niet wegknippen?
    Stik jij de zijkanten vast helemaal tot boven? Heb dat wel gedaan maar misschien moet het niet? Vond het wel lastig stikken stap 7 :-).
    Heb tassenband gebruikt (gevonden bij liesellove) en dat valt goed mee van sterkte, het is niet zo'n heel brede.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ontdekte, toen ik het laatst maakte, dat ik eigenlijk minder breed stik. De eerste keer op een 3-tal mm, de tweede keer op een halve cm. Dan vallen de hoekjes wel mee. De hoekjes wegknippen zou ik niet doen, dan gaat het rafelen en loskomen.
      De zijkanten stik ik helemaal vast tot boven. Als je stap 7 eerst plooit, dan tassenband bevestigd, goed vastspeldt en dan rustig stikt, dan gaat dat vlot. Ik stik ook altijd langs de binnenkant, net zoals bij polsboorden, zoals op de foto bij stap 7 te zien is.
      Leuk dat de tassenband ook goed werkte, dank je voor de tip!

      Verwijderen