Pinspiratie 1: een zwierjurkje met een retro toets én give-away

Pinterest is iets wonderbaarlijks. Verslavend. Inspirerend. En soms toch ook wel frustrerend. Ik zie zoveel dingen 'waar ik iets mee wil doen', maar tijd schiet hopeloos tekort. Om de tijd die ik in Pinterest steek wat goed te maken, komt er een 'Pinspiratie-serie'. In navolging van haar, maar dan niet op wekelijkse basis. Mezelf kennende, lijkt me dat niet echt realistisch. Regelmatig kies ik een pin (of meerdere) waar ik daadwerkelijk mee aan de slag ga. Doen jullie mee? 

Vandaag aflevering 1: deze pin. Een kraagje met een split opzij, een strikje er boven op, en een cirkelrok met stopplooien en een contrasterende band onderaan. Dat waren de ingrediënten waarmee ik aan de slag ging. Ergens diep in mijn geheugen herinnerde ik me dat ik ooit wel eens zo'n cirkelrok met stolpplooien was tegengekomen. Ik snolde een beetje verder op mijn meisjes-prikbord, en vond het desbetreffende patroontje. Uit de Knippie 2/2012, die ik toevallig in mijn bezit heb. Bladerend in het nummer, zag ik dat er ook een kleedjes-versie in stond. Met mouwtjes, evan en voorpand in stukken en met plooien, en een laag rokdeel, maar het kon dienen als basis. Ik schrapte de mouwtjes, paste de armsgaten aan, maakte het voorpand korter en simpel, voegde een kraagje en strikje toe, en verlengde het rokdeel. Het achterste rokdeel maakte ik met een naad middenachter, om de rits te laten doorlopen. Voor de lengte baseerde ik me - wegens afwezigheid van dochterlief - op een kleedje uit haar kast. Blijkbaar is ze het afgelopen jaar toch goed gegroeid, want het is nogal nipt uitgevallen. Gelukkig kan het zusje-in-de-maak het over een paar jaar nog dragen :-)


Ik maakte nog een bijpassend groen vestje en legging. Voor het vestje gebruikte ik het Elisa-patroon uit Zelfgemaakte Kleertjes 2. De legging is hetzelfde patroon als deze jegging (Ottobre 4/2011). Ik knipte wel slechts 3mm naad aangezien tricot toch nog net iets meer rekt.




Alé, de dochter is alweer content, en ik deed iets nuttig met 2 pins.

De 100ste blogpost was dit trouwens, is dat dan nog eens tijd voor een give-away? Ik stuur 3 gelukkigen een flock-applicatie op, gemaakt met mijn nieuwe speeltje. Om mee te doen, laat u hieronder een reactie achter met daarin welke afbeelding of tekst u graag geflockt zou zien (eventueel met link), en wat u daarmee zou doen. Meedoen kan t.e.m. vrijdag 4 april, de gelukkigen worden dan zaterdag 5 april bekend gemaakt. Veel succes!

23 opmerkingen:

  1. Ik probeer ook regelmatig mijn pins aan te pakken, anders blijft een mens zichzelf iets aandoen ;). Ik vind dat je een prachtig jurkje gemaakt hebt, allé hup, en dan onmiddellijk nog eens een legging en een vestje erbij. Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook bezig aan een pinterest projectje, maar wel een haakwerkje. Ik doe graag mee aan je give-away! De zoon wil graag een angry birds afbeelding.mooi kleedje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi kleedje! Gelukkig is het mooi weer en kan ze het direct beginnen te dragen tot het in de kast mag voor haar toekomstig zusje.
    't Lijkt mij verstandig dat ik me nog steeds niet bezighoud met Pinterest; 'k zou geen tijd meer overhouden ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier enkele voorstellen voor de flock-applicatie: muzieknoten, gitaar, ...

      Verwijderen
  4. Prachtige outfit geworden! En met zo'n enorm project is elke week idd wat veel... Ik heb wel sinds zo'n acht maanden een serie "Weekly Pin Project" op mn blog, een goede stok achter de deur!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh, supermooi! Die rok zwiert nogal :)

    Ja, flockfolie daar heb ik nog niets mee gemaakt. Als jij dit voor mijn dochter (prinses /fee) of zoon (auto / spiderman) zou doen zouden ze dit super vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een mooi kraagje! en leuk dat bijpassend vestje... winnen willen we altijd graag iets voor mijn roodkap-gekie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi kleedje heb je gemaakt! Ik maakte de cirkelrok met stolplooien ook al voor Lilith, maar dat was precies een beetje "teveel" voor haar. Misschien nog eens proberen nu ze wat groter is.
    En zo'n flockje, dat mag altijd. Ik zou heel graag eens de tekening die je hier kunt vinden: http://creatrish.blogspot.be/2011/07/holiday-day-26.html eens flocken voor Lilith, maar met de hand uitknippen zie ik zo niet zitten... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai zeg, een heel ensemble gemaakt!
    De flock laat ik voor iemand anders, ik heb ook zo'n speeltje gekocht ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw zeg, wat een prachtig kleedje!! Ongelofelijk mooi!!! Je brengt me op ideeën ;-)
    En dan nog een vestje en een broekje erbij ook! Die broek, maak je die uit gewone tricot?
    Ik zit ook regelmatig op pinterest en geniet vaak mee van jouw borden :-) Ik heb ook al wel een paar pins gemaakt, ook al eentje mislukt (een receptje), maar die zal ik maar niet bloggen, haha ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf bijpassende leggings en vestjes naaien, misschien spaart mij dit wel meer tijd dan er urenlang naar lopen zoeken :-)
    Ik doe graag mee voor een flock, even mijn pinterestbord afschuimen naar dewelke!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier dus enkele van mijn favorietjes, aan jou en je cutter de keuze! (in de hoop dat er dan toch één pin afgevinkt mag worden ;-)
      http://www.pinterest.com/pin/316096467566076368/
      http://www.pinterest.com/pin/316096467566370282/
      http://www.pinterest.com/pin/316096467566394088/

      Verwijderen
  11. Leuk jurkje. Helemaal weg van het kraagje. Moet ik ook maar eens gaan pinnen ... voor ooit eens :-)
    Nog nooit geflockt hier maar misschien de perfecte gelegenheid. Een grappig olifantje of girafje zou hier wel in de smaak vallen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ook nog nooit geflockt, maar momenteel met een vaderdag ideetje in het hoofd waar dit wel goed van pas zou kunnen komen. Hopelijk is 13 dit keer mijn geluksnummer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij haalt een idee van Pinterest en begint dan zelf te puzzelen welke patronen je hiervoor kan gebruiken, natùùrlijk heb je dan geen tijd genoeg ;) Ik krijg de kant en klare patronen die ik gepind heb nog niet gemaakt :)
    Voor de flock wil ik ook wel meedoen, een koe of stier voor zoonlief.

    En joepie, een tweede meisje! Kato zal blij zijn met een zusje na haar 2 broertjes... alles mooi in evenwicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O, een mooie flockapplicatie zou hier thuis op gejuich onthaald worden. Een afbeelding van een dirigent of cello zou hier heel welkom zijn. Want dat is nergens te vinden en om zoiets zelf uit flockfolie te snijden, dat zie ik niet direct zitten.... Ik hoop dus op een flinke portie geluk wat het winnen betreft ;)
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een walvisje, of een haaitje. Dat zou het eerste zijn dat ik zou maken als ik ook zo'n Cameo-ding zou hebben :-) Duimen dat ik dus bij de gelukkigen ben want zelf een Cameo kopen zit er voorlopig niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Na het zien van je blogpost van vandaag, weet ik wat ik graag zou hebben! Mijn jongens (en ik) zijn helemaal verliefd op Erik de viking!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat maak jij mooie dingen seg!
    Terwijl ik zelf volop spaar voor zo'n "machien" waag ik snel mijn kans!
    En aangezien ik een twintiger in huis heb kies ik voor de volgende:
    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ5r8WUhOpfzpcntfRoxyA-bcLTjY98He3KI2ll4PZ-LfFbCZTukw

    Ik heb hem een slaapshortje gemaakt met wekkers erop, een t-shirt met dit damn-logo zou er perfect bij passen want hij staat toch -ooooooo- zo graag op :-) Duimen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh leuk, ik waag graag mijn kans :-)
    Ik zou voor een Tinkelbel gaan voor de dochter, maar vermits deze versie nogal speciale vleugeltjes heeft is het te moeilijk om ze zelf uit te knippen met de hand ;-)
    http://www.pinterest.com/pin/270286415110078209/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. http://www.pinterest.com/pin/502010689685456197/ Ik zou gaan voor dit figuurtje... spreekt mij echt aan, maar is jammer genoeg niet mooi als je het enkel in silhouet kan uitknippen (ik spreek uit ervaring;-) ) ps mijn mailadres is sara_hoste@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh net op tijd. Ik doe ook Heel graag mee met je give away. Voor mij een drumstel aub :-)

    BeantwoordenVerwijderen