Rood met blauwe stippen - tutorial Princess Castle en tricottips

Belofte maakt schuld, dus spendeer ik mijn zondagavond na een veel te druk weekend achter de laptop. Zodat u ook aan de lopende band Princess Castle-jurkjes kan maken. 

U hoort het donderen in Keulen bij 'Princess Castle'? Het gaat om het befaamde tricot jurkje uit Ottobre 4/2013. Ondertussen rolden er hier 3 exemplaren vanonder mijn naaimachine, van de laatste 2 nam ik foto's tijdens de fabricage. Een overzichtje: 


Het eerste exemplaar, hier geblogd


Over het tweede exemplaar kan u hier meer lezen




U begint - natuurlijk - met het overtekenen van het patroon. Het modelletje valt heel ruim, dus ik raad aan om een maat kleiner te nemen dan gewoonlijk. Ofwel meet je even na op een goedpassend kleedje, ofwel op het model of de lengte dan goed zit. Ik nam een breedte 98, lengte 104 en verlengde dat onderaan met nog eens 4 cm. Zo valt het van lengte als een 110, maar blijven de proporties goed voor mijn smalle meid. 

Hou er bij het knippen rekening mee dat je aan alle kanten waar een bies komt, geen naad meer moet bijknippen. Bij de mouwen knipte ik wel een aantal mm extra, omdat er anders niet genoeg ruimte is voor het aanstikken van de bies en het inzetten van de mouw. 

Het laatste kleedje tekende ik zonder mouwen, maar ik paste daarvoor het voor- en achterpand aan zodat het iets minder breed werd op de schouders. Je kiest zelf hoe breed of hoe smal je de schoudernaad laat, maar zorg er zeker voor dat de schoudernaad van het voor- en achterpand even breed zijn. 

Bereken de lengte van je biezen. Meet op je patroon de juiste kanten, voor tricot doe je x 0,85 en voor ribtricot x 0,70, en tel nadien per bies nog eens 2 cm naad bij. Ik knip mijn biezen een dikke 4cm breed, omdat ik dat het handigste vind om te werken én omdat mijn lat exact zo breed is ;-)

Als alles geknipt is, speld je de biezen op de zakingangen. Goede kant van de bies op de verkeerde kant van de stof. Ik speld eerst de uiteinden vast, daarna in het midden en dan nog tussenin. Hoe meer speldjes, hoe netter het resultaat, zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt met het aanstikken van biezen. 

Voor het werken met tricot gebruik je een stretchsteek indien je naaimachine dit heeft. De meeste modernere machines hebben dit wel, vaak vind je in de handleiding een overzicht met de eigenschappen van alle steken. Een stretchsteek werkt volgens het principe grote afstand vooruit, kleine afstand terug achteruit. Bij mij is het nummertje 29: 

(Voor de geïnteresseerden: ik kocht een paar weken na de geboorte van Lukas dit naaimachientje. Na 3,5 jaar intensief gebruik doet dit nog steeds prima dienst, en heeft het mij nog nooit in de steek gelaten. Ik heb geen overlock, en doe dus alles met dit simpel ding.)

Als je naaimachine geen stretchsteek heeft, kan je de gewone zigzag op breedte 0,5 zetten. 

Naai de biezen voetjebreed vast. Hecht in het begin en op het einde. 

Leg de goede kant van het voorste rokdeel dan naar onder, en plooi de bies dubbel en speld dan vast, zodat hij net over je stiksel valt. 


Dan stik je de bies vast. Velen gebruiken hiervoor de tweelingnaald. Ik gebruik de stikkende zigzag. Als u deze steek nog niet kent, hij is echt het ontdekken waard! Ultrarekbaar en geen miserie met tweelingnaalden. Bij mij nummertje 6: 

En als u dat dan vaststikt, ziet dat er zo uit: 

Doe dit voor beide zakingangen, en neem dan de zakdelen er bij. Die moeten achter de zakingang gespeld worden, let op de tekens op het patroon en zorg ervoor dat je boven- en onderkant niet wisselt. Ik leg eerst met de goede kanten bovenaan alles goed en speld dan vast aan de zijnaad. Daarna draai ik het geheel om en speld de randen vast. 

Dan speld ik het patroon vooraan (en haal de speldjes achteraan eruit), hou rekening met de naadwaarde! 

Zo kan je mooi naast het patroon stikken, en zijn je zakken mooi symmetrisch. Ook weer met de stikkende zigzag hier. 

En zo ziet dat er dan langs achter uit. 

Naai dan de schoudernaden. 

En zet ook hier weer de bies aan. Dit is een lange, maar als je volgens het principe van hierboven werkt, lukt dit prima. Ik leg de schoudernaden open, dan krijg je niet zo'n dikke bobbel bij de bies op de schoudernaad. 

Leg de voorpanden over elkaar volgens de middenvoortekens en DROL (dames rechts over links), en naai de taillebanden aan het voor- en achterpand. Nadien kan je ook de rokdelen aannaaien. Vooraan het pand met de zakken! 

Ik stik nadien de naden nog eens door op de panden, dus boven en onder de taillebanden. Zo valt het geheel mooier. Dit doe ik met een gewone rechte steek. 

Speld en naai de zijnaden. 


Sluit de armbiezen en / of de mouwen. 

Naai de biezen aan de mouwen (of aan de armsgaten als je geen mouwen hebt). 

En zet de mouwen in (als je er hebt).

Nu nog een zoom (stikkende zigzag), even opstrijken en bewonder je werk! 

Vragen / onduidelijkheden / aanvullende tips? Laat maar horen! 

(Alle tricot komt van Kapellen)

14 opmerkingen:

  1. Oh, waw, hier ben ik heel blij mee! Zeker toen ik las dat je dit helemaal zonder overlock doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, zo'n goeie uitleg! Ik hou hem in het achterhoofd!
    En drol, hihi, dat is idd iets om goed te onthouden (oeps, nu lijk ik wel een kleuter ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die 'gestikte zigzag' gebruiken in de plaats van de tweelingnaald , vind ik een supertip ! Dankjewel ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die zigzag tip gaan we zeker ons uitproberen, ik naaideook2,5jaar met hetzelfde machientje, maar hij werd in december toch ingeruildvoor een zwaarder model, aangezien hij de laatste maanden toch niet het tempo meer wou volgen,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes, wat fijn dat ik je blog heb gevonden! Ik wou zo'n soort jurkje voor mezelf maken, maar ik had geen idee hoe je die biezen moet doen! Nu wel :). Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, merci voor die tricot-tips zeg! Vandaag uitgetest, goedgekeurd en op de blog gezwierd (met vermelding van jou natuurlijk!). Hartelijk dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zo mooi!! bedankt voor al die tips, zullen nog heel goed van pas komen!
    Groetjes, creazusje An

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne tips! Ik gebruik de zigzagsteek ook weleens, maar ik vind het moeilijk om de steekbreedte gelijk te houden in bochten, over zijnaden, etc. Tips daarvoor, toevallig? Alvast bedankt!
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super bedankt voor je fijne tutorial! Ik heb er veel aan gehad bij het maken van mijn versie van deze leuke jurk! Te zien op mijn blog www.stipenruit.blogspot.nl, waar ik je ook gelinkt heb :) groetjes Rianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil het patroon van deze jurk erg graag maar kan er niet aan komen. .. heb je toevallig een kopie?? Ik vind het jurkje zo mooi! !! Groeten irene

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil het patroon van deze jurk erg graag maar kan er niet aan komen. .. heb je toevallig een kopie?? Ik vind het jurkje zo mooi! !! Groeten irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irene, je kan veel oude ottobres bijbestellen in de Etsy-shop van Ottobre Design, maar deze staat er momenteel niet tussen zie ik. Vaak zijn ze ook in de bibliotheek te vinden, of mss in je vriendenkring? Je mag me altijd een mailtje sturen om te checken of je uit de buurt bent, dan kan je het patroontje komen overnemen. Groetjes, Hanne

      Verwijderen
  12. Hoi MIE Katoentje. Ik heb net met behulp van jouw beschrijving het jurkje gemaakt. Hartstikke bedankt. Ik heb een foto op Pinterest gezet en jouw naam vermeld. Groetjes Corry

    BeantwoordenVerwijderen