Prioriteiten

Hoe doe je dat toch? krijg ik vaak te horen bij het zien van mijn vier kinders. Oh, da's allemaal kwestie van organisatie, zeg ik dan. En dat is waar, zowel de ochtend- als avondspits lopen hier vlot dankzij een goed geoliede organisatie. Mijn kinders zijn nog nooit te laat geweest op school, ondanks dat er hier ook wel eens driftbuien, ongelukjes en koppige kinders zijn. En ten laatste om 19u30 liggen de drie groten in hun bed. 

Maar het draaiend houden van een huishouden met vier kinderen, is ook gebaseerd op het stellen van de juiste prioriteiten. En laat dat nu zijn waar ik worstel om een evenwicht te vinden. Er moet zoveel gebeuren, maar er zijn zoveel leukere dingen dan de was, koken, kuisen ed. 

Ik geniet van de eerste leesmomenten met Kato, en de berg strijk blijft alweer staan. Ik verlies me in het knuffelen met Lukas, en in plaats van een uitgebalanceerde maaltijd wordt het toch weer wortelpuree met ei. Ik maak een lange wandeling met buitenkind Felix, en de spinnenwebben hopen zich op aan de ramen. Ik geraak niet uitgekeken op de eerste lachjes van Lola, en de woonkamer blijft een stort. De oneindige berg stofjes blijft liggen, mijn boeken geraken niet uitgelezen, de blog wordt verwaarloosd, de badkamer heeft dringend een schrobbeurt nodig, but who cares? 't Is allemaal een kwestie van prioriteiten, en die liggen voorlopig bij mijn kinders ;-)



Een reactie is altijd fijn!

13 opmerkingen:

  1. knuffel, wandel, lees en geniet vooral verder...want de was die ligt er morgen ook nog, maar dat kostbare moment is zo voorbij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. groot gelijk !!
    Maar waarom is dat zo gemakkelijk om dit tegen een ander te zeggen en niet tegen jezelf ? Met 5 kids is het hier inderdaad echt organiseren geblazen ... ( en dat is nu net niet mijn sterkste kant ) .
    En ik word net gek van al het werk rondom mij te zien en dan amper weten waar te beginnen .
    Ik krijg rust in mijn hoofd als ik zaken kan afronden , doorschrappen van mijn lijstjes ... maar heb sinds de tweeling dus eigenlijk gewoon teveel stress omdat ik er niet meer in slaag van de boel wat rond te krijgen .
    Rationeel weet ik maar al te goed dat ik meer met de kids moet bezig zijn en genieten ... maar mijn emotionele ik wil voor geen meter mee :(
    ( o ja , die berg was valt nog wel mee , toch ? ;-) Ik heb zo ook al foto´s genomen om me dat later nog wat te herinneren -lol- )
    x Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier voorlopig nog maar twee, maar ook hier meer tijd en energie voor de kids dan voor de rest ;) Wat gaat dat geven met drie...?
    Ik vind het trouwens ook eens heerlijk om gezellig in de zetel boekjes te lezen met hen of spelletjes te spelen... Veel beter dan hen altijd te moeten afwimpelen omdat mama 'bezig' is! Helaas komt naaien daardoor wel op mijn alleronderste prioriteitenplaats te staan... (en zijn de stofdelen van de burda 7828 nog steeds niet verder geassembleerd, zelfs al weggelegd in de kast...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoooooooooooooooo herkenbaar! En voor je het weet, zijn ze groot en heb je heel wat belangrijke momenten gemist!
    Geniet van die momenten, want ze komen niet meer terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O maar dat is geweldig herkenbaar! En dan hebben we er hier nog maar twee...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met mijn oudste heb ik dé oplossing gevonden: het kind heeft haar eigen stikmachine, dus we stikken samen, aan de grote tafel, rechtover elkaar :-)
    En dat kleintje dat eraan komt, tsja... die hang ik op mijn rug en dan gaan we samen in de tuin werken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier drie : drie keer wassen, drie keer huiswerk, drie keer rommel maar ook drie keer liefde en drie keer zoenen en drie keer knuffelen .... en de boel blijft soms de boel ....en de hemden van de man gaan naar het strijkatelier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, 't is waar! Ik vergeet de laatste tijd precies vaak te genieten van de kinders, ik ben altijd maar bezig met kuisen of koken of zo. Gelukkig zijn er nog zondagen en woensdagnamiddagen om de schade in te halen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook iemand die de prioriteiten niet bij het huishouden heeft liggen :)

    BeantwoordenVerwijderen