De allerleukste kraamcadeaus

Vier kinderen, dat betekent vier keer een resem kraambezoeken. Waar traditiegetrouw cadeaus bij horen. Bij Kato hadden we een geboortelijst, wat handig is voor het bezoek, want zo weten die wat je echt kan gebruiken en mooi vindt. Bij Lukas deden we dat niet, want we hadden ongeveer alles al. (van Kato wisten we trouwens het geslacht niet, dus alles was unisex, heel handig vinden wij). Idem voor de volgende twee, want wij zijn van het duurzame type en echt verslijten doen die dingen natuurlijk niet. Dus hadden wij bij de drie jongsten als cadeautip een envelopje. 


Blijkbaar vinden veel mensen het heel moeilijk om met 'lege handen' (ook al is er dat envelopje) op bezoek te komen, dus brengen de meesten toch nog een ingepakt cadeautje mee. Altijd heel lief bedoeld, maar hypergelukkig werd ik niet van de zoveelste knuffel of rammelaar. En misschien mag ik dat hier niet neerschrijven, maar veel van die 'voor erbij'-kraamcadeautjes werden hier aan de kringwinkel gedoneerd. Vaak nog ongeopend. 

Omdat ik die cadeaus-om-toch-maar-iets-te-kunnen-afgeven toch wel zonde van het geld vind, hier een lijstje met de allerleukste kraamcadeaus in mijn ogen. Om op je eigen lijst te zetten, of om te geven aan een pasgeborene en zijn/haar gezin. 

1. Sock-ons
Iedere ouder kent het wel: die sokjes worden steeds weer uitgestampt, met blote voetjes en kwijtgeraakte exemplaren tot gevolg. Bobuxjes zijn soms een oplossing, maar onze kindjes stampen die uit. Niet zo met de sock-ons. Voor mij het ultieme hebbeding als baby-mama, ondertussen verkrijgbaar in menig webwinkel. Verkrijgbaar in twee maten, en ondertussen in een heel kleurassortiment (ruimer als dat op de foto). 



2. Kinderboekjes
Voor later, of ondertussen al voor de eventuele broertjes of zusjes. Onze kindjes lezen echt heel graag boeken, en ik schreef onlangs een blogpost met onze allerleukste kinderboeken


3. Verwenpakket voor mama
Want uiteindelijk heb je toch als mama het harde werk moeten doen, en is het vaak mama die paraat moet staan voor de nachtelijke escapades. Kersverse mama's worden al eens over het hoofd gezien, maar zijn meestal superblij met een verwenpakketje. Een mandje gevuld met dingen die de mama wellicht leuk vindt: een aantal tijdschriften, een leuke dvd of een goed boek, een chocolaatje, een lekkere thee (het assortiment van Natural Temptation is hiervoor heel geschikt, zij hebben zelfs een Welcome Little Baby-thee, of de Charge You Up), een wellnessbon voor een massage of zo, of wat wellnessproductjes, een tegoedbon voor een oppasbeurt,... Als je de mama wat beter kent, weet je wel waar die blij mee zou zijn. 

4. Praktische hulp
Als kersverse mama heb je - zeker de eerste maand - vaak wel iets anders aan je hoofd dan de huishoudelijke taken. Niets zo leuk dan dat een ander dat eens een keertje voor je overneemt. Twee mogelijkheden hier: ofwel kom je het zelf doen, ofwel laat je het over aan professionelen. Ik denk aan de strijk doen, het hele huis poetsen, eens naar de winkel gaan, lekker, vers en gezond eten maken, een ontbijtmand,... 


5. Iets zelfgemaakt
Ik doe dat alleen bij mensen die ik goed ken, en van wie ik weet dat het geapprecieerd zal worden. Kleertjes in maat 68 zijn meestal leuk, omdat die maat iets langer gedragen wordt en de ouders deze maat meestal nog niet voorzien hebben. Een pamperzakje, een tutjestasje, een dekentje, een luiermand, gepimpte body's, haarbandjes, een mutsje, een geboortekadertje,... Twijfel je over de stijl? Als je iets in het verlengde van het geboortekaartje maakt, scoor je gegarandeerd. 



6. Iets voor broer of zus
Iets praktisch zoals een dekbedovertrek voor dat grote bed waar ze nu eindelijk in mogen, een potje voor de zindelijkheidstraining, een kidsleep wekkertje,... Afhankelijk van de leeftijd natuurlijk. Of een leuk uitstapje met het kind (of de kinderen) in kwestie: dierentuin, pretpark, dagje zee, speeltuin,... Mama en papa hebben zo eens een rustiger dagje, en broer/zus krijgen wat speciale aandacht. 


7. Een nachtlampje
Maar niet zomaar eentje. Wij zijn enorm fan van de Nomade van Pabobo. Ze geven heel lang subtiel licht (wij laden hooguit éénmaal per week op), maar enkel als het donker is. Als ze baby zijn handig voor nachtelijke voedingen of tutje-geven. Lukas en Kato gebruiken het voor nachtelijke toiletbezoekjes. Ook geschikt als waaklampje. Kan mee in bed, op het nachtkastje of gewoon in het stopcontact.


8. Hangmat
Dit was bij ons dé aanschaf voor Lola. Zij slaapt hier heel graag en goed in. Had ik het geweten, ik had het al bij Kato aangeschaft. Wij hebben deze van Babylonia, die in gewoon in het park te bevestigen is. Geschikt tot ongeveer een half jaar.

Oh, wat was ze toen nog klein...


9. Naamlabels
Kledinglabels, kleeflabels, polsbandjes met de naam en telefoonnummer,... Wij hebben er met de voornaam van ieder kind, maar ook met enkel de achternaam, voor spulletjes die intrafamiliaal doorgegeven worden. 


Wat is het leukste kraamcadeau dat jij ooit kreeg? Of wat zou je graag gekregen hebben? Waar was je absoluut niet blij mee? Ik ben benieuwd!


Zwanger en je wil een subtiele hint geven? Deel de post op facebook ;-)



Een reactie is altijd fijn!

21 opmerkingen:

  1. awel ja, je hebt gelijk :)
    na nummer 2 hadden we de meeste dingen al verkocht of weggegeven, dus nu met nummer 3 op komst staan er enkel dingen op de lijst die we echt nodig hebben. Al weet ik dat er mensen zijn die niet met sommige items op de lijst willen komen aanzetten (want pakt precies niet zo leuk in) maar ja, 't zal wel zijn wat we nodig hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel herkenbaar, sommige dingen zijn blijkbaar niet leuk genoeg om te geven :-)

      Verwijderen
  2. Bij een eerste kindje vond ik vooral kledij heel leuk, of een envelopje, ook pampers en verzorgingsproducten waren heel erg welkom, wat ik het minst leuke cadeau vond, was de reactie van mijn eigen moeder omdat we geen ouders gekozen hadden voor meter en Peter, die reactie krijg je dan op je kraambed en ondertussen heb ik 5 kinderen van mezelf en heeft ze al bijna 15 jaar niks meer van zich laten horen, k vind dit heel jammer voor de kids maar ik Stoor er me niet meer aan nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na lang twijfelen geen nieuwe geboortelijst hier, maar ik hoop dat het bezoek een beetje gezond verstand gebruiken en snappen dat je bij een derde niet zit te wachten op rammelaars of knuffels, indeed... Kleertjes ook niet echt, of inderdaad de grotere maatjes (hier ook alles 2x uniseks, zeker de eerste maatjes). Bavetjes, tetradoeken en waskussenovertrekken geraken bevlekt, dus deze beeb mag ook wel wat nieuws daarvan...
    Een zelfgemaakte overall met naam op geborduurd was bij de vorige twee het origineelste cadeau, ik hoop dat nummer 3 ook zijn persoonlijke overall krijgt ;) !
    Van boekjes hou ik ook heel erg en die hangmat, dat ga ik toch eens opzoeken - misschien als cadeautip voor de meter....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag de hangmat altijd eens in 't echt komen bezichtigen Sarah!

      Verwijderen
  4. Hier ook 4 en inderdaad had ik ook elke keer grootste moeite met cadeau inspiratie. Ik ben het helemaal met je tips eens. Ik zou er aan toe willen voegen dat zelfs voor een eerste je beter geen knuffels kan geven. Meestal krijgen ouders die zo veel. Het leukste cadeau wat wij kregen was een speelkleed (grote deken, met naam en datum erop geflocked) daar spelen de kids nu nog steeds heel vaak mee. Worden huizen meegebouwd, is een auto etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een leuke, zo'n gepersonaliseerd speelkleed! En ik ben het helemaal met je eens over de knuffelkwestie.

      Verwijderen
  5. Wel dat vind ik nu toch wel een handig lijstje !
    Ik vind het ook altijd moeilijk om wat te geven en eindig meestal met een envelopje en een paar tetradoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tetradoeken kan je nooit te veel hebben vind ik persoonlijk ;-)

      Verwijderen
  6. hier zwanger van een eerste en voor onze guppie hebben we toch besloten een geboortelijst te leggen. MAar staan idd ook enkel dingen op die we echt nodig zullen hebben (dus 1 ipv 5 besteksets enz) alleen man is nederlander en daar kennen ze concept geboortelijst niet...
    Benieuwd of onze lijst gaat werken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook Nederlands, en bij ons werd er door de Nederlanders bijna niks vd lijst gekocht. Dat wordt 'bij ons' gewoon niet gedaan. En een rekeningnummer vinden ze al helemaal not done. Een envelopje kan dan weer wel (maar daar zit dan weer de helft minder in dan de Belgen doen ;-)) Dus, je lijst zal van de Belgen moeten komen, vrees ik.

      Verwijderen
    2. Dat wist ik niet, dat zo'n lijst niet de gewoonte is in NL. Veel succes met je lijst!

      Verwijderen
  7. Zowel voor zoon1 als voor zoon2 hebben we een geboortelijst gehad.
    Al stonden er op de laatste lijst ook wel enkele suppeltjes die voor de grote broer waren maar waar onze kleinste spruit ook nog wel genot van zal hebben.
    De lijsten hebben er allezins bij ons voor gezorgd dat er geen overbodige knuffels zijn bijgekomen. Gelukkig maar, want de berg speelgoed groeit sneller dan je soms zou wensen :-)

    Op onze eerste lijst hadden wij ook een Nomade van Pabobo staan en gekregen, maar het lampje heeft nooit gewerkt :(
    Na jou uitleg denk ik erover om er toch nog eentje aan te schaffen.
    Opladen gebeurd gewoon in het stopcontact, toch?

    Alvast bedankt voor alle tips!
    Ik ga ze zeker bijhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreemd, ja, gewoon in het stopcontact, nadien kan je ze minstens een week gebruiken. Wij hebben er ondertussen 4, en mert geen enkel problemen gehad.

      Verwijderen
  8. Wij hebben 2 kinderen en voor de 2e hebben wij een suggestie gegeven dat we graag zelf een cadeau wilden geven aan een kindje wat het minder goed heeft. Dus we hebben kaartjes van oxfam novib meegestuurd, waar je in allerlei prijscategorieen iets kunt kopen (van schoolboeken, tot een kraampakket, tot een ezel etc etc). Hebben we niet bij iedereen erbij gedaan, maar wel bij mensen die we er goed genoeg voor kenden. Uiteindelijk id er voor ik geloof meer dan 300 euro gegeven aan een goed doel. Wij waren er erg blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een leuk alternatief. Wij hebben daar nog over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan. Onze kindjes krijgen met de feestdagen wel ieder 1 cadeautje minder, maar geven in plaats daarvan centjes aan een goed doel. Dit jaar kozen ze ieder een happy pack van Unicef.

      Verwijderen
  9. :-) Tof, tof! Het leukste kraamcadeau dat ik ooit kreeg: een doos pralines! Mama verdient inderdaad een beloning na al dat harde werk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond bij nr 3 (jongen na twee meiden) een doosje jongensstofjes toch wel het allerleukst. Om zelf in de gewenste maat wat van te maken. Ik heb er gelof ik nog eentje, zoon is nu 3. Een reknr heb ik (in NL) nog nooit gezien en ik vind dat helemaal zo gek niet eigenlijk. Ik vind dat zelfgemaakte eten trouwens een topidee, had ik een paar jaar geleden moeten weten (al was man steeds enkele weken thuis bij de nieuwe huisgenoot en verleende alle zorg én heerlijke maaltijden ;) was voor moeder het beste cadeau)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb trouwens wel eens een hangmatje gemaakt voor een vriendin, maar die durfde het toch niet aan, baby in hangmat in de box, helaas. Was een geweldig leuk hangmatje, vond ik zelf en mij leek het wel wat. Leuk om op de foto te zien (het kan dus wél)

      Verwijderen